8 tips att tänka på
Tekniska frågor som vilka funktioner som behövs är viktiga att ha klart för sig i ett tidigt stadie. Det kan bli onödigt krångligt och dyrt om man vill lägga till funktioner i efterhand. Tredjepartslösningar som betallösningar och leverans- och fraktalternativ kan påverka kundernas vilja att konvertera. Känns betallösningen osäker är tröskeln låg för en potentiell kund att hoppa av ett köp.
Efter att teknik och design är på plats bör man ha en digital strategi för hur man skall driva trafik till sin webbshop och hur man med webbpsykologi sänker trösklarna för konverteringsoptimering. Ooavsett om man väljer att jobba med betald annonsering eller vill driva organisk trafik med hjälp av SEO bör man ha en genomtänkt strategi för detta.
- Vilka funktioner behövs?
- Vilka betallösningar ska vi erbjuda?
- Vilka leveransalternativ ska vi erbjuda?
- Integration mot affärssystem?
- Vilken marknadsstrategi ska vi ha?
- Hur driver vi trafik till vår webbshop?
- Hur konverteringsoptimerar vi?
- Hur och vad ska vi mäta?
Webbshop vs fysisk butik
Möjligheterna med en webbshop är oändliga. Med en e-handel finns möjligheten att nå ut till en internationell målgrupp, bara några klick på tangentbordet bort. Små nischade butiker kan enkelt nå kunder på andra sidan jordklotet. Men en webbshop kräver lika mycket om inte mer än en fysisk butik. Kraven på att vara attraktiv för sina återkommande besökare och ge dem en ny upplevelse varje gång de besöker din shop är hög. Onlinehandlare är kräsna och det är enkelt att jämföra dina priser mot konkurrenterna.
Webbshop som konverterar
Vill du ha en webbshop som konverterar? Sänk då trösklarna och gör det lätt för dina besökare att ta beslut. Att driva trafik till sin webbshop kan till synes verka lätt. Men till skillnad från en fysisk butik är det sällan någon “bara råkar gå in”. På webben är konkurrensen stenhård och är din sida inte attraktiv lämnar besökare snabbt din sida. Att behålla besökares intresse och driva dem till att konvertera är en konst. Bedriver du e-handel bör du definitivt prioritera sökmotoroptimering och betala för annonser på sökord du vill att dina produkter eller tjänster handlar om.